مهربان ترین پدر

غریم به معنی بدهکار و بستانکار است که یکی از القاب امام زمان (ع) نیز می باشد

مهربان ترین پدر

غریم به معنی بدهکار و بستانکار است که یکی از القاب امام زمان (ع) نیز می باشد

دعا برای مولایمان

در توقیعی (نامه ای) از امام زمان رسیده است که : برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که آن فرج شماست . در اینجا این سؤال مطرح می شود که چگونه دعای فرج برای امام زمان گشایش کار ماست ؟

آنچه که از ظاهر روایت استنباط می شود این است که آن حضرت تأکید می فرمایند که فرج شما بستگی به ظهور من دارد چرا که بنا بر روایات با فرج آن حضرت برای اولیاء خدا و آرزومندان و مشتاقان ظهور ایشان فرج حاصل می گردد و به آن چه که عمری چشم به راهش بوده اند که همان بر پائی قسط و عدالت و بر پائی حکومت امام عصر می باشند رسیده اند ، از طرفی حاصل شدن فرج برای دعا کننده ممکن است به چند نحو باشد :

 1- اینکه به آرزوها ی دنیائی و حوائج و خواسته های مختلفی که در راه آن ها تلاش می کند به برکت این دعا خواهند ر سید زیرا که این دعا وسیله هر گونه خیر و صلاح است .

انسان زمانی که خواستار آرزوئی است خود را به آن نزدیک می کند و تمام تلاشش را برای هماهنگ کردن و یکی شدن با آن قدرتی که از او خواستار شده معطوف می دارد . در اینجا لازم است به نکته ای اشاره شود و آن این که زمانی که بحث دعا مطرح می شود ما با سه وجه مواجه می شویم :

اول ) کسی که دعا می کند .

دوم ) کسی که از درگاه او خواسته ای طلب می شود  (خدا) .

سوم ) حاجت ها و خواسته هایمان یعنی ارتباط مثلثی شکل .

 حال می بینیم در دعا برای تعجیل فرج این سه وجه چگونه است :

الف ) ما به عنوان کسی که حاجتی داریم .

ب ) خداوند در جایگاه کسی که خواسته به او عرضه می شود .

ج ) و خواستمان که همان فرج است و برای آن برنامه ریزی می کنیم .

 وجه اول این که نتیجه دعا کردن ما ارتباط پیدا کردن با خداونداست و کسی که خواهان چنین ارتباط و نزدیکی است ابزار و وسایل مور یاز را فراهم می کند یعنی به دنبال معرفت می رود تا چنین ارتباطی را فراهم کند پس در راه رضایت خداوند گام بر می دارد تا خود را لایق آن ببیند که از خداوند  طلب کرده است و او را خطاب نماید و این طلب کردن باعث ارتباطی دو طرفه بین بنده و خدا می شود . حال طلب و خواسته ی خویش را مطرح می کند و آن حاجت این است که از خداوند فرج امام زمانش را می خواهد . هدف از ظهور امام زمان برای انسان بنابر آنچه که آموزه های دینی به ما آموخته اند و انسان طالب آن است برقراری عدالت می باشد . پس کسی که خواهان عدالت و شکفتنی های بعد از ظهور و فرج می باشد خود در راه نزدیک شدن به آن گام بر می دارد و طی چنین مسیری در زندگی که انسان را به دوران فرج برساند خود راه گشای بسیاری از مشکلات و مسائل دنیای امروز است و این همان است که در روایت آمده : (( فأن ذلک فرجکم )) .

2- و نحوه ی دیگری که می توان به جواب پرداخت این که خداوند به برکت این دعا به جای امیدی که بنده دارد از او هم و غم را دور می سازد و حاجتش را بر آورده می سازد . زیرا که کمک به مظلوم سبب یاری خداوند به کمک کننده است .

3- از طرفی دیگر خداوند متعال صبر و استقامت در محنت ها و سختی ها را به او عنایت فرماید و در نرسیدن به مقصود به او تحمل دهد و دشواری ها را بر او آسان گرداند . همچنان که آهن را برای داوود نرم کرد .

البته همه ی این محنت ها بر فرض آن است که حکمت الهی بر آن نباشد که فرج کلی واقع شود و آن صاحب دعوت نبوی و صولت حیدری و شجاعت حسینی ظهور یابد که اگر آن فرج واقع شود مقصود نهائی و منظور اصلی تحقق یافته است .

4- از دیگر آثاری که در روایات بر دعای بر تعجیل فرج مترتب شده است این است که دعای بر تعجیل فرج باعث مستجاب شدن دعا و بر آورده شدن حاجت انسان می شود . یعنی این که هر گاه دعا کننده دعایش را با دعا بر مولی صاحب الزمان (ع) مقرون گرداند به سبب دعای برای آن حضرت دعای خودش نیز مستجاب می گردد و چرا که دعای ما بر تعجیل فرج بدون شک مستجاب است و تأخیر در اجابت ، اصل آن را نفی نمی کند . پس اگر شخصی آغاز و فرجام دعایش را به حضرت صاحب الزمان اختصاص می دهد مقتضای کرم خداوند آن است که ما بین آن ها را نیز به هدف اجابت برساند.

5- از طرفی از دیگر آثار دعا بر تعجیل فرج این است که این دعا باعث آمرزش گناهان می شود پس اگر انسان دعایش را با دعا برای مولایش صاحب الامر مقرون سازد آن گناهان که مانع استجابت دعاست آمرزیده می شود و دعایش بدون مانع می گردد و خداوند آن را مستجاب می گرداند .

پس با توجه به مطالب گفته شده می توان به این نتیجه رسید که امر دعا بر تعجیل فرج را باید جدی و با اهمیت دانست و با توجه به سفارشات و برکات این دعا به این کار مبادرت ورزید چنانچه از امام حسن عسگری در بیان حالات دوران غیبت رسیده است که :

(( مثل او (حضرت مهدی عج) در این امت ، مثل خضر و ذوالقرنین است به خدا قسم غیبتی خواهد داشت که احدی از تباهی درد ینش در آن زمان نجات نمی یابد ، مگر آن کسی که خدای عزوجل او را در اعتقاد به امامت آن حضرت ثابت قدم بدارد و در زمان غیبت او را موفق به دعا برای تعجیل فرج ایشان فرماید)).

                                                                                                             کمال الدین ، ج2، ص 348

 

6- مهمترین فایده دعا بر تعجیل فرج امام زمان برای دعا کننده این است که :

اگر از روی اعتقاد به امامت ایشان باشد او را از تباهی در دینشش در زمان غیبت حفظ می کند . فرج دعا کننده بیش از هر چیزی عاقبت به خیری و سلامت دین در زمانی است که اکثر معتقدان به امامت از دین بر می گردند و سپس گشایش های معنوی و مادی است که خدای متعال به برکت دعا برای فرج امام زمان برای او حاصل می کند .

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:07

اگر در این قسمت تعدادی ار دعاهای مربوط به بحث به صورت مولتی مدیا موجود باشد یا لینک داشته باشد مورد استفاده خواهد بود
موفق باشید

انشا الله در اولین فرصت اجرا خواهد شد
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد